Má každá farba svoj význam?
Experiment: fakt alebo mýtus ?
Odborná štúdia zistila, že touto terapiou môžu do istej miery liečiť aj slepých ľudí, čo je jednoznačným dôkazom pôsobenia vlnovej dĺžky farebnej škály a nie pocitov a vnemov.
Po prečítaní nasledovných riadkov zrejme pochopíš, prečo obchodné reťazce, obchody, firmy či obaly výrobkov používajú určité farby v rôznych kombináciách. Nie je to samozrejme náhoda, má to svoje opodstatnenie. Takže, ktorá farba čo znamená pre naše podvedomie?
Biela farba
Táto farba symbolizuje čistotu, nehu, nevinnosť, chlad, nedráždivosť. Preto je aj sprevádzaná na svadbách a pri narodení detí. V reklamách napríklad na prací prášok navodzuje pocit čistoty a mäkkosti, hlavne v kombinácii s modrou farbou. Biela sa často využíva v modernom minimalistickom dizajne. Jej jednoduchosť vytvára absolútne nadčasový dojem. Mnohí ju preferujú ako farbu stien v ich domácnostiach a kanceláriách kvôli jej neutralite - preto nepodporuje fantáziu u jednotlivca. Dokonca biela farba podporuje úprimnosť a je to sterilná farba.
Čierna farba
Akýmsi protipólom bielej je práve čierna (presne ako v znaku jin a jang). Čierna farba je farba mnohých tvárí. Spája sa so smrťou, zlom, osamelosťou, smútkom. Je to aj farba sily, depresie, elegancie, tmy a anarchie. Ľudia, ktorí nosia čierne oblečenie v značnej miere, spravidla niečo skrývajú pred okolitým svetom (či už kilá navyše alebo aj emócie). No na druhej strane čierna pôsobí aj elegantne a vznešene. V reklamách sa využíva hlavne na označenie drahých a luxusných produktov, ktoré majú vysokú kvalitu a sú veľmi atraktívne. Môžeme sa s ňou stretnúť napríklad pri etikete na drahé vína, drahých čokoládach alebo parfumov. Čierny obal produktov podvedome vnímame ako ťažký na rozdiel od bieleho.
Psychológovia tvrdia, že aj tých, čo ju považujú za elegantnú farbu, raz chytí depresia kvôli jej vlnovej dĺžke. Čierne oblečenie, resp. spodné prádlo neodporúčajú nosiť ani zástancovia alternatívnej medicíny z dôvodu možných zdravotných ťažkostí pôsobením energiou čiernej farby.
Psychológovia tvrdia, že aj tých, čo ju považujú za elegantnú farbu, raz chytí depresia kvôli jej vlnovej dĺžke. Čierne oblečenie, resp. spodné prádlo neodporúčajú nosiť ani zástancovia alternatívnej medicíny z dôvodu možných zdravotných ťažkostí pôsobením energiou čiernej farby.
Hnedá farba
Ide o prírodnú farbu. Je teplá, upokojujúca (podľa odtieňa), v interiéroch bez dostatku slnečné svetla však pôsobí depresívne. Ak máte oblečené hnedé šaty, stávate sa dôveryhodným a táto farba na odevoch povzbudzuje ku komunikácii s nositeľom. Je to farba zeme, istoty, stability a preto je veľmi vhodná do interiérov. Ak sa k tomu pridá prírodný materiál je dobrá atmosféra zaručená. Priveľa hnedej však môže človeka unudiť. V niektorých krajinách sa používa ako farba uniforiem (policajti, vojaci...)
Žltá farba
Žltá je farba optimistická, kreatívna farba, ktorá sa často používa do výkladov, obchodov, aby upútala pozornosť potenciálnych zákazníkov. Obchodné reťazce ju radi používajú aj pri akciových cenách v kombinácii s červenou alebo čiernou. Táto farba charakterizuje pocit slobody, nádeje, energie a humoru. Platí pri nej rovnaké pravidlo ako pri červenej - menej je niekedy viac. Žltá je zároveň farbou svetla, osvietenia a následne porozumenia. V minulosti králi túto "farbu slnka" radi spájali so zlatou - ako symbol hojnosti, bohatstva, zlata, prosperity a honosnosti.
Je to teplá farba, povzbudzuje sebavedomie. V miestnosti vytvára falošný pocit tepla. Bolo vedecky dokázané, že v školách so žltými triedami sú deti veselšie, radšej sa učia. Táto farba je ideálna pre ľudí s chorým žlčníkom. Mali by ju preferovať ľudia, ktorí majú sklony k melanchólii a depresii.
Oranžová farba
Opäť teplá a pozitívna farba.je prehrievajúca, je farbou pokory a učenia, svojmu nositeľovi získava sympatiu. Miestnostiam prepožičiava slávnostný ráz. Ak chcete vizuálne otepliť severnú stenu miestnosti, umiestnite tam dekoráciu alebo obraz s prevládajúcou oranžovou farbou.
Zelená farba
Zelená je pochopiteľne farba prírody - Zeme. Navodzuje podvedome veľmi príjemné pocity ako kľud, harmónia, nádej, pokoj, čerstvosť, oddych, mladosť a zdravie. Z tohto dôvodu väčšinou je možné v nemocničných zariadeniach vidieť zelenú farbu na stenách a izbách. Podvedome totiž upokojuje čakajúcich pacientov.Na kobercoch a podlahách pôsobí močopudne, na stenách vytvára dojem chladu. Oblečenie dodáva optimistický vzhľad, najmä v hráškových odtieňoch. Pozor - pleť pri nej získava nezdravý nádych, preto treba použiť viac líčidiel. Zelená je výbornou psychoterapiou v predoperačný i pooperačných stavoch. Zelená má antiseptické účinky, ničí choroboplodné zárodky a baktérie. Je vhodná najmä do WC, - lieči črevné zápaly, upravuje stolicu a keď ju vnímame pri prechádzke v prírode, stimuluje celý organizmus. Pri ochoreniach zraku stačí priložiť hocijaký lístok z prírody na oči a nechať otvorené a cez tento zelený filter sa pozerať, 10-20 minút denne. Ideálne je mať v izbe aspoň 1 živý kvet.
Zelená je zároveň farba zdravých produktov, sviežich fresh nápojov a potravín. Niektorí ľudia vnímajú podvedome potraviny, ktoré majú zelený obal za veľmi nízko kalorické, bio a bez tuku. V kozmetike zase poukazuje na používanie prírodných zložiek namiesto ropných produktov. Táto farba je najviac preferovaná v zdravotníctve a pri ekologickom podnikaní.
Rada: pri vírusových ochoreniach si obleč zelené oblečenie.
Modrá farba
Táto farba symbolizuje bohatstvo, úprimnosť, dôveru, súdržnosť a pocit bezpečia. Je to chladná farba, no je upokojujúca a farba myslenia. Preto ju radi používajú v logách bánk, poisťovní, finančných inštitúcií, no dokonca aj v logách politických strán (modrá je dobrá). Dáva ľuďom podvedome najavo, že: "Dôveruj nám, Tvoje peniaze sú u nás v bezpečí."
Svetlomodrá farba vyvoláva teplo a príjemné pocity, zatiaľ čo tmavomodrá na nás pôsobí chladne a neútulne. Modrá sa považuje za najľadovejšiu farbu, aj pre preto sa využíva najmä pre obaly mrazených potravín.
V reklame sa modrá využíva pre vyjadrenie kvality a prípadne aj čistoty. Modrá bola kedysi ženskou farbou harmónie a vernosti, rozľahlosti a pokoja. Dnes ju vďaka móde pre deti vnímame ako chlapčenskú farbu.
Rada: pokiaľ máš vysoké teploty, obleč si modré oblečenie.
Červená farba
Červená je známa ako energická farba, ktorá predáva produkt a zvyšuje túžbu po produkte. Pre marketingové účely je priam perfektná. Symbolizuje lásku, živosť, energiu, nebezpečenstvo, stabilitu, krv, hnev, zmyselnosť, nadšenie a vášeň, sexuálnu túžbu, temperament a chuť do jedla. Preto červený obrus alebo tanier podporí chuť do jedla pri nechutenstve.Keďže priveľa červenej farby má vplyv na svalové napätie, netreba jej mať veľa v miestnosti v podobe nábytku farby stien a pod. Kompromisom môže byť červené oblečenie alebo spodná bielizeň.
Vínová červená predstavuje luxus a eleganciu. Na veľkých plochách je v malom množstve prínosná a dokáže zaujať. No ak sa to s ňou preženie, môže na človeka pôsobiť agresívne a vyvolať strach. Červená púta pozornosť a burcuje nás k činom.
Práve preto si podniky s rýchlym občerstvením svoje prevádzky farbia na červeno. Zákazníkov núti rýchlo si vybrať jedlo a ponáhľať sa preč. Rôzne štúdie tiež ukázali, že červená má na ľudí fyzický vplyv, zvyšuje srdečný tep a tlak. Zaujímavé je tiež to, že do 20-tych rokov minulého storočia červená spolu s ružovou farbou vyjadrovali mužskosť.
Rada: ak máš nádchu, prehrej sa v červenom oblečení alebo červenej prikrývke.
Ružová farba
Ružová je nežná, ozdravujúca, materinská, upokojujúca, láskavá farba.
Je slávnostná, magická, podporuje rozvoj intuície, ale môže vzbudiť aj nenávisť okolia. Nenávidia ju psychicky labilní ľudia, naopak milujú ju ľudia s hlbokým vzťahom k hermetickým vedám.
Čoraz populárnejšia v dnešnej dobe je fialová v podobe levandulových dekorácií v interiéri či exteriéri. Fialovú levandulu môžeme považovať za kvet tohto milénia.
Čoraz populárnejšia v dnešnej dobe je fialová v podobe levandulových dekorácií v interiéri či exteriéri. Fialovú levandulu môžeme považovať za kvet tohto milénia.
A ktorá je Tvoja obľúbená farba?
Túto problematiku výborne popísala aj firma Plotbase, ktorá na svojom webe spomína, že dokonca aj správny výber farby do izby má svoj význam a prináša konkrétnu emóciu.
A ako to využiješ vo svoj prospech v zdraví, harmónií či podnikaní Ty ?
Lektorka psychológie Neuro-Linguistického programovania, Motivátorka a autorka projektu: Som šťastné dieťa
"Pokiaľ si v živote pomohol aspoň jednému človeku, tak Tvoj život mal zmysel. (Muhammad Ali)
Môžete ma poznať:
Lektorka psychológie Neuro-Linguistického programovania, Motivátorka a autorka projektu: Som šťastné dieťa
"Pokiaľ si v živote pomohol aspoň jednému človeku, tak Tvoj život mal zmysel. (Muhammad Ali)
Môžete ma poznať:
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára