19. júla 2016

PSYCHOLÓGIA FARIEB. Čo znamená ktorá farba na podvedomej úrovni ?

Má každá farba svoj význam?

Experiment: fakt alebo mýtus ?


Odborníci pri jednom experimente zistili zaujímavú vec: pri pokuse doniesli do miestnosti vymaľovanej na modro slepých ľudí, ktorým ihneď po vstupe klesla telesná teplota. Potom ich zobrali do oranžovej miestnosti a telesná teplota im stúpla. Obe miestnosti boli rovnako vykúrené. Náhoda? Určite nie. 
Odborná štúdia zistila, že touto terapiou môžu do istej miery liečiť aj slepých ľudí, čo je jednoznačným dôkazom pôsobenia vlnovej dĺžky farebnej škály a nie pocitov a vnemov

Po prečítaní nasledovných riadkov zrejme pochopíš, prečo obchodné reťazce, obchody, firmy či obaly výrobkov používajú určité farby v rôznych kombináciách. Nie je to samozrejme náhoda, má to svoje opodstatnenie. Takže, ktorá farba čo znamená pre naše podvedomie?




Biela farba

Táto farba symbolizuje čistotu, nehu, nevinnosťchlad, nedráždivosť. Preto je aj sprevádzaná na svadbách a pri narodení detí. V reklamách napríklad na prací prášok navodzuje pocit čistoty a mäkkosti, hlavne v kombinácii s modrou farbou. Biela sa často využíva v modernom minimalistickom dizajne. Jej jednoduchosť vytvára absolútne nadčasový dojem. Mnohí ju preferujú ako farbu stien v ich domácnostiach a kanceláriách kvôli jej neutralite - preto nepodporuje fantáziu u jednotlivca. Dokonca biela farba podporuje úprimnosť a je to sterilná farba.


Čierna farba 

Akýmsi protipólom bielej je práve čierna (presne ako v znaku jin a jang). Čierna farba je farba mnohých tvárí. Spája sa so smrťou, zlom, osamelosťou, smútkom. Je to aj farba sily, depresie, elegancie, tmy a anarchie. Ľudia, ktorí nosia čierne oblečenie v značnej miere, spravidla niečo skrývajú pred okolitým svetom (či už kilá navyše alebo aj emócie). No na druhej strane čierna pôsobí aj elegantne vznešene. V reklamách sa využíva hlavne na označenie drahých luxusných produktov, ktoré majú vysokú kvalitu a sú veľmi atraktívne. Môžeme sa s ňou stretnúť napríklad pri etikete na drahé vína, drahých čokoládach alebo parfumov. Čierny obal produktov podvedome vnímame ako ťažký na rozdiel od bieleho.
Psychológovia tvrdia, že aj tých, čo ju považujú za elegantnú farbu, raz chytí depresia kvôli jej vlnovej dĺžke. Čierne oblečenie, resp. spodné prádlo neodporúčajú nosiť ani zástancovia alternatívnej medicíny z dôvodu možných zdravotných ťažkostí pôsobením energiou čiernej farby.


Hnedá farba

Ide o prírodnú farbu. Je teplá, upokojujúca (podľa odtieňa), v interiéroch bez dostatku slnečné svetla však pôsobí depresívne. Ak máte oblečené hnedé šaty, stávate sa dôveryhodným a táto farba na odevoch povzbudzuje ku komunikácii s nositeľom. Je to farba zeme, istoty, stability a preto je veľmi vhodná do interiérov. Ak sa k tomu pridá prírodný materiál je dobrá atmosféra zaručená. Priveľa hnedej však môže človeka unudiť. V niektorých krajinách sa používa ako farba uniforiem (policajti, vojaci...)

Žltá farba

Žltá je farba optimistická, kreatívna farba, ktorá sa často používa do výkladov, obchodov, aby upútala pozornosť potenciálnych zákazníkov. Obchodné reťazce ju radi používajú aj pri akciových cenách v kombinácii s červenou alebo čiernou. Táto farba charakterizuje pocit slobody, nádeje, energie a humoru. Platí pri nej rovnaké pravidlo ako pri červenej - menej je niekedy viac. Žltá je zároveň farbou svetla, osvietenia a následne porozumenia. V minulosti králi túto "farbu slnka" radi spájali so zlatou - ako symbol hojnosti, bohatstva, zlata, prosperity honosnosti.
Je to teplá farba, povzbudzuje sebavedomie. V miestnosti vytvára falošný pocit tepla. Bolo vedecky dokázané, že v školách so žltými triedami sú deti veselšie, radšej sa učia. Táto farba je ideálna pre ľudí s chorým žlčníkom. Mali by ju preferovať ľudia, ktorí majú sklony k melanchólii a depresii.






Oranžová farba

Opäť teplá a pozitívna farba. 
je prehrievajúca, je farbou pokory učenia, svojmu nositeľovi získava sympatiu. Miestnostiam prepožičiava slávnostný ráz. Ak chcete vizuálne otepliť severnú stenu miestnosti, umiestnite tam dekoráciu alebo obraz s prevládajúcou oranžovou farbou.







Zelená farba

Zelená je pochopiteľne farba prírody - Zeme. Navodzuje podvedome veľmi príjemné pocity ako kľud, harmónia, nádej, pokoj, čerstvosť, oddych, mladosť a zdravie. Z tohto dôvodu väčšinou je možné v nemocničných zariadeniach vidieť zelenú farbu na stenách a izbách. Podvedome totiž upokojuje čakajúcich pacientov.
Na kobercoch a podlahách pôsobí močopudne, na stenách vytvára dojem chladu. Oblečenie dodáva optimistický vzhľad, najmä v hráškových odtieňoch. Pozor - pleť pri nej získava nezdravý nádych, preto treba použiť viac líčidiel. Zelená je výbornou psychoterapiou v predoperačný i pooperačných stavoch. Zelená má antiseptické účinky, ničí choroboplodné zárodky a baktérie. Je vhodná najmä do WC, - lieči črevné zápaly, upravuje stolicu a keď ju vnímame pri prechádzke v prírode, stimuluje celý organizmus. Pri ochoreniach zraku stačí priložiť hocijaký lístok z prírody na oči a nechať otvorené a cez tento zelený filter sa pozerať, 10-20 minút denne. Ideálne je mať v izbe aspoň 1 živý kvet.
Zelená je zároveň farba zdravých produktov, sviežich fresh nápojov a potravín. Niektorí ľudia vnímajú podvedome potraviny, ktoré majú zelený obal za veľmi nízko kalorické, bio a bez tuku. V kozmetike zase poukazuje na používanie prírodných zložiek namiesto ropných produktov. Táto farba je najviac preferovaná v zdravotníctve a pri ekologickom podnikaní.
Rada: pri vírusových ochoreniach si obleč zelené oblečenie.



Modrá farba

Táto farba symbolizuje bohatstvo, úprimnosť, dôveru, súdržnosť a pocit bezpečia. Je to chladná farba, no je upokojujúca a farba myslenia. Preto ju radi používajú v logách bánk, poisťovní, finančných inštitúcií, no dokonca aj v logách politických strán (modrá je dobrá). Dáva ľuďom podvedome najavo, že: "Dôveruj nám, Tvoje peniaze sú u nás v bezpečí."
Svetlomodrá farba vyvoláva teplo a príjemné pocity, zatiaľ čo tmavomodrá na nás pôsobí chladne a neútulne. Modrá sa považuje za najľadovejšiu farbu, aj pre preto sa využíva najmä pre obaly mrazených potravín
V reklame sa modrá využíva pre vyjadrenie kvality a prípadne aj čistoty. Modrá bola kedysi ženskou farbou harmónie a vernosti, rozľahlosti a pokoja. Dnes ju vďaka móde pre deti vnímame ako chlapčenskú farbu.

Dá sa touto farbou ochladiť aj príliš slnečný prekúrený byt. Bledomodrý interiér pôsobí veľmi príjemne na ľudí s horším zrakom a hudobne nadaných jedincov. Pri zlom krvnom obehu sa neodporúča dávať ju na podlahové krytiny a posteľnú bielizeň. Nie je vhodná na severné steny, do chladných bytov a v tmavých odtieňoch by mohla v kuchyni spôsobiť nechutenstvo. Modré tienidlo lampy rozhodne nepatrí do spálne.
Rada: pokiaľ máš vysoké teploty, obleč si modré oblečenie.



Červená farba

Červená je známa ako energická farba, ktorá predáva produkt a zvyšuje túžbu po produkte. Pre marketingové účely je priam perfektná. Symbolizuje lásku, živosť, energiu, nebezpečenstvo, stabilitu, krv, hnev, zmyselnosť, nadšenie a vášeň, sexuálnu túžbu, temperament a chuť do jedla. Preto červený obrus alebo tanier podporí chuť do jedla pri nechutenstve.
Keďže priveľa červenej farby má vplyv na svalové napätie, netreba jej mať veľa v miestnosti v podobe nábytku farby stien a pod. Kompromisom môže byť červené oblečenie alebo spodná bielizeň.
Vínová červená predstavuje luxus a eleganciu. Na veľkých plochách je v malom množstve prínosná a dokáže zaujať. No ak sa to s ňou preženie, môže na človeka pôsobiť agresívne a vyvolať strach. Červená púta pozornosť a burcuje nás k činom.
Práve preto si podniky s rýchlym občerstvením svoje prevádzky farbia na červeno. Zákazníkov núti rýchlo si vybrať jedlo a ponáhľať sa preč. Rôzne štúdie tiež ukázali, že červená má na ľudí fyzický vplyv, zvyšuje srdečný tep a tlak. Zaujímavé je tiež to, že do 20-tych rokov minulého storočia červená spolu s ružovou farbou vyjadrovali mužskosť
Rada: ak máš nádchu, prehrej sa v červenom oblečení alebo červenej prikrývke.


  Ružová farba

Ružová je nežná, ozdravujúca, materinská, upokojujúca, láskavá farba.


  Fialová farba

Je slávnostná, magická, podporuje rozvoj intuície, ale môže vzbudiť aj nenávisť okolia. Nenávidia ju psychicky labilní ľudia, naopak milujú ju ľudia s hlbokým vzťahom k hermetickým vedám.
Čoraz populárnejšia v dnešnej dobe je fialová v podobe levandulových dekorácií v interiéri či exteriéri. Fialovú levandulu môžeme považovať za kvet tohto milénia.


  A ktorá je Tvoja obľúbená farba?

A ako to využiješ vo svoj prospech v zdraví, harmónií či podnikaní Ty ?




Andrea Urbašíková

Kouč, Certifikovaná Lektorka psychológie Neuro-Linguistického Programovania (NLP Practicioner), Školiteľka, Fitness-motivátorka, Foto-modelka, Organizátorka spoločenských podujatí a Autorka idey: "Zdravé telo, zdravý duch."


"Pokiaľ si v Tvojom živote pomohol aspoň jednému človeku, tak Tvoj život má zmysel."
                       (Muhammad Ali)


REFERENCIE si pozri kliknutím SEM:



TOP najčítanejšie články:








POZOR! Duchovné príčiny všetkých chorôb. Na čo Ťa v živote upozorňuje daná choroba ?



           


                                                                    Najväčší jed pre Tvoj organizmus! No cukor to nie je! Konzumuješ túto potravinu často ?


                                                                                                                   POZOR! 20 vecí, ktoré ľudia najviac ľutujú na smrteľnej posteli! Robíš ich aj TY ? (2. ČASŤ)



























VIDEO: Viem, prečo neznášaš JESEŇ ako tisícky iných ľudí ! Tu je pravý dôvod:






                                                           50 múdrych rád od starčeka.Tá 48-ma Ťa dostane!



                                                                                                                                    PSYCHOLÓGIA FARIEB. Čo znamená ktorá farba na podvedomej úrovni ?






























































VAROVANIE! Opakované DIÉTY: Mozog už nevie, že má chudnúť! Ako z toho rýchlo von ?